Everything good comes to an end - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nieke Naalden - WaarBenJij.nu Everything good comes to an end - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nieke Naalden - WaarBenJij.nu

Everything good comes to an end

Blijf op de hoogte en volg Nieke

20 April 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo lieve vrienden en familie,

Het is weer even geleden maar wat heb ik veel meegemaakt. Na mijn vorige verslag ben ik met de gezellige brabanders op pad gegaan. Het eerste wat we gedaan hebben is naar de hoofdstad Phnom Penh geweest. Mijn eerste korte ervaring een tijdje geleden in de hoofdstad was dat mijn backpack (inclusief paspoort wat ik op dat moment nog niet doorhad) uit mijn bus mee was genomen door een tuk tuk driver. Na erg boos worden had ik hem gelukkig terug  Dan komt de tweede ervaring waarvan ik zeker weet dat jullie erg hard gaan lachen: ik liep snachts over straat met Daan om ergens wat te gaan drinken en ik had mijn handtasje om mijn schouder zitten. Overal werd goed gewaarschuwd dat je al je waardevolle spullen bij je hostel moest laten, dus er zat niks belangrijks in. We liepen door een aardig donkere straat en er komt een motorbike met volle vaard langs gereden die probeert mijn tasje van mijn schouder af te trekken. Blijkbaar had ik hem te goed vast maar in plaats daarvan was het hem gelukt om mijn jumpsuit open te scheuren, het resultaat: Nieke halfnaakt in Phnom Penh. Maargoed die plek hadden we dus snel bekeken alhoewel het stuk history heel erg interresant was en zeker de moeite waard om daarvoor naakt over straat te gaan.

Daarna zijn we naar Kampot gegaan een plek in het zuiden. We zijn daar een aantal dagen gebleven, gefeest, met de motorbike een national park bezocht en een sunset boat tour op de rivier gedaan. Een prachtige plek en meer te doen dan verwacht. Vervolgens zijn we doorgegaan naar het eiland. Er zijn er twee in Cambodja (Koh Rong en Koh Rong Samloem) we hadden verschillende verhalen gehoord en besloten om alleen naar de tweede te gaan. De eerste avond kwamen we iemand tegen die al 9 dagen op het eiland zat waar we allemaal gezamelijk grappen over maakte omdat er werkelijkwaar niks te doen is op het eiland. Er is geen verbinding en het eiland bestaat uit hotels en hostels waar je kunt eten en verder 24/7 genieten van het ongelofelijke uitzicht. Uiteindelijk zijn we er zelf dus ook 7 dagen gebleven 

Na helemaal zen te zijn geworden zijn geworden heb ik afscheid genomen van alle gezellige Nederlanders en ben ik terug gegaan naar Siem Reap voor het nieuwjaar (ja dat valt hier van 13 tot en met 16 april en we hebben het jaar 2560 gevierd ). Het nieuwjaar hier meemaken was erg bijzonder, alles is dicht en iedereen loopt met waterpistolen en babypoeder op straat. Het water gooien ze over je heen om je te reinigen en vervolgens het babypoeder om je te ‘blessen’. Je kunt het een beetje vergelijken met ons carnaval. Je bent 4 dagen van de wereld af en je ziet er niet uit .

Dan de grootte shock van deze blog. Ik kom naar huis. Na mijn weken reizen heb ik besloten om binnen een maand naar huis te gaan (rond de 3 maanden dat ik weg was geweest) maar in plaats daarvan kwam er een erg goedkope vlucht omhoog die ik niet af kon slaan waardoor ik dit weekend alweer in ons kikkerlandje ben. Naar huis gaan voelt op dit moment heel dubbel. Natuurlijk heb ik ontzetten veel zin om iedereen weer te zien en ik weet dat als ik nu door zou reizen dat ik niet meer uit mijn reis kon halen dan dat ik nu gedaan heb. Maar ik weet dat ik zodra ik een tijdje terug ben in Nederland (voornamelijk ben ik erg erg erg bang voor de kou) dat ik heel graag weer terug wil. Maar alles in me geeft me wel het gevoel dat ik de juiste keuze maak om nu naar huis te gaan dus we zullen zien hoe het uitpakt 

In het kader van vertrekken heb ik tijdens mijn reis lijstjes gemaakt met dingen die ik absoluut wel en niet ga missen als ik terug ben. Deze wil ik hierbij graag met jullie delen:

Dingen die ik absoluut wel ga missen:
• Natuurlijk mijn broer en schone sis 
• De vrijheid van wakker worden en elke dag doen waar jij zin in hebt
• Niet meer gebonden zitten aan een tijd of dagen (vrijwel heel mijn tijd hier wist ik niet eens welke maand het is)
• In aanmerking komen met zoveel nieuwe mensen en culturen over de hele wereld
• Bijzondere gesprekken hebben met totale vreemden
• Vrijwel geen kleren dragen de hele dag
• Leven op slippers of blote voeten
• Vrijwel nooit iets aan je uiterlijk doen
• De uitzichten en landschappen hier
• De ontzettend goedkope alcohol
• Eigenlijk het feit dat alles hier zo goedkoop is
• Een hoofdmassage van een half uur krijgen als je je haar laat wassen (je ik heb hier vrijwel geen 1x mijn eigen haar gewassen maar ging altijd naar de kapper )
• Merlot (de hond van Nancy en Jeroen die altijd mega enthousiast is om me te zien)

Dingen die ik absoluut niet ga missen:
• MUGGEN
• Overal waar je opstaat een zeiknatte kont hebben van het zweten
• In het algemeen het non-stop, echt non-stop, zweten
• Rochelende en spugende mensen op straat
• Busritten tussen de 3 en 12 uur
• Nergens normale stoelen of bedden
• De vraag of je een tuk-tuk nodig hebt
• De katers (ze zijn zoveel erger hier met de hitte)
• Geen water uit de kraan kunnen drinken
• Uren of dagen zonder elecktriciteit zitten
• De hele dag ruiken naar muggenspray en zonnebrand
• Rijst (sorry Ollie de komende maand mag je alleen rijst eten als ik niet thuis ben)


Conclusie. Ik ben een ongelofelijk mooie ervaring rijker die niemand mij meer afneemt en alles wat ik hier heb meegemaakt en geleerd heb neem ik voor de rest van mijn leven mee. Gesprekken hebben met mensen van over de hele wereld zorgt ervoor dat je op een andere manier gaat denken, reizen door een ontzettend arm land als dit laat je naar alles anders kijken en even weg zijn uit je eigen bubbel van dezelfde mensen en routine elke dag is iets wat ik hoop dat iedereen eens of vaker in zijn leven doet.

Nu moet ik me mentaal gaan voorbereiden op een busreis van 10 uur en 3 vluchten YES!

Tot snel iedereen!
Liefs,
Nieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Nieke

Actief sinds 09 Maart 2016
Verslag gelezen: 923
Totaal aantal bezoekers 2281

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 30 November -0001

De eerste reis

Landen bezocht: